Woensdag 16 mei

Het is al bijna negen uur als we (van Tessa) wakker worden. Onder de morgen zijn we even wakker geworden van de regen, maar verder hebben we voortreffelijk geslapen. We ontbijten op het gemakje, we hebben vandaag geen haast. Frank gaat alles weer ontkoppelen, Tessa en ik zoeken de speeltuin op, waar Frank ons oppikt als hij klaar is.

We rijden terug naar de grote weg, langs de gevangenis, en rijden richting het noorden om later naar het westen af te slaan. Het is al kwart over elf als we wegrijden van de camping.

een klein campertje..

We stoppen bij Cathedral's Cove, in MacMillan Park Een oeroud bos met bomen van 700 jaar oud. De hoogste is 30 meter, de dikste 4,5 meter. We voelen ons hier erg klein en nietig. We wandelen een mooie route door het bos en steken de weg over om daar nog een trail te lopen.

Er zijn hier best veel mensen aan het wandelen en ook op de parking is het druk.

Wanneer we terug op de parking zijn eten we eerst een paar boterhammen. Tessa haar stoel gaat weer op de bank, hier kan die onderuit staan en aan tafel niet. Dan zou ze klem zitten tussen de tafel. Zo kan zij mooi aan haar middagslaapje beginnen, wij moeten toch nog een stuk rijden.

Tessa valt dan ook lekker in slaap. Intussen passeren wij Port Alberni, de laatste bewoonde plaats voor de westkust. We stoppen even bij de Starbucks voor koffie to go en rijden weer verder. Het is goed te merken dat we de bewoonde wereld verlaten. De weg hiernaar toe was best druk met verkeer, nu komen we sporadisch iemand tegen. De weg wordt steeds bochtiger en smaller, met als record 18% naar beneden. Het zicht is wel geweldig, we rijden door bossen en langs een grote baai. Het landschap verveelt ons niet.

Wat een joekel!

En dan zien we er weer èèn, of eigenlijk twee, zwarte beren! We rijden te hard, maar gelukkig kunnen we een stukje verder draaien. Tessa maken we wakker. We stoppen er een stukje vandaan en zien hoe moeder beer en haar jong aan het grazen zijn. De cub is wel ouder dan degene die we een paar dagen geleden hebben gezien. Maar het is nog een prachtig zicht. Aan de andere kant van de weg zijn nu ook twee auto's gestopt.

Dat is grappig, als je een auto ziet stilstaan stop je ook om te kijken wat diegene ziet. Er komt een vrachtwagen aan die luid toetert, leuk die toeristen, maar ik wil kunnen rijden. Hij kan ons niet passeren, omdat de weg smal is en er aan de andere kant ook auto's stilstaan. We rijden een stukje verder om weer te draaien. Als we achter de auto's gaan staan komt er nog een vrachtwagen langs, deze rijdt echter zo hard voorbij dat de beren schrikken en het bos in vluchten. Jammer, maar we hebben ze goed kunnen bekijken.

Vlak voor het Pacific Rim National Park stoppen we bij het Visitor Center om adressen voor campings te krijgen. We krijgen folders mee over Whale Watching Tours, want daarom zijn we naar Tofino gekomen. We rijden langs de kust naar Tofino, net voor de stad gaan we naar de camping.

Er is niet veel plaats meer. Wel mogen we met een plattegrond een rondje over de camping rijden. Van de plaatsen die nog vrij zijn mogen we er zelf  eentje uitkiezen. We hebben een mooi plaatsje op het "zeeterras" gevonden. Inderdaad met uitzicht over de oceaan.

Na het installeren ga ik koken en vertrekken Frank en Tessa met emmer en schep richting het strand. Ze komen terug met een emmertje vol mosselschelpen. Na het eten en de afwas gaan we met z'n drieën nog even een wandeling over het strand maken. Het weer is beduidend frisser geworden, we hebben dan ook een jas aan.

Aan het einde van het strand is nog een rotspartij. Frank wil eigenlijk naar mossels zoeken, maar met Tessa komen we er niet op. Het wordt ook nog hoog water, dus zijn we er niet zeker van of we er nog afkunnen. Wel zitten hier een aantal mooie zeeanemonen.

Terug bij de camper is het echt te koud geworden om buiten te blijven en daarom kijkt Tessa binnen nog even naar Pingu. Daarna is het bedtijd voor haar. Wij kruipen ook op tijd onder de dekens.

Route

Van: Nanaimo

Naar: Tofino

Aantal kilometers

Gereden kilometers: 186

Totaal aantal gereden kilometer tot nu toe: 1855

Verblijf

Accommodatie: Bella Pacifica Camping

Ligging: Aan de oceaan, met plaatsen aan de oceaan, op een "terras" en aan het bos

Plaats: Tofino

Soort camping: Een drukke, niet overdreven grote camping. Er waren nu nog maar drie plaatsen vrij. En voor het weekeinde zat alles al vol. (Victoria Day)

Het weer

Het is 's ochtends al lekker warm. Onderweg krijgen we steeds meer bewolking. Onderweg hebben we een paar spatjes regen gehad. Het is hier 19 graden, maar het koelt snel af. Ook staat er meer wind, maar we zitten dan ook pal aan zee.