Woensdag 9 mei

Vandaag willen we Banff verlaten en verder de Rocky Mountains inrijden. We zijn al weer vroeg op, het is koud in de camper. Frank krijgt de verwarming niet aan, dus moet ik uit mijn warm bedje komen om in 1 tel de verwarming aan te zetten. Mannen!

Maar goed, na het ontbijt en een beetje te hebben opgeruimd wordt er even rustig aan gedaan. We willen namelijk richting Lake Louise rijden. Dit kan langs de snelweg, of langs de oude snelweg. Wij willen langs de oude snelweg. Deze is niet zo druk, er rijden geen vrachtwagens en er is meer kans op wildlife. Alleen door dat wildlife gaat de weg pas om 9 uur open, hiervoor lopen er teveel dieren in de buurt van de weg.

Dus om kwart voor negen verlaten we de camping en gaan we naar de Bow Valley Parkway. Deze slingert door het landschap. Niet hinderlijk, want het is goed rijden hier. En alhoewel je hier 90 km/u mag rijden wij over het algemeen niet harder dan 70. We hebben vakantie en willen proberen wat dieren te spotten.

Onderweg ligt er regelmatig nog veel sneeuw aan de kant van de weg. Dit geeft het uitzicht en ook de bergen en betoverende uitstraling.

We stoppen onderweg bij de Johnston Canyon. Een wandeling door een kloof die naar de Lower en de Upper Falls gaat. We besluiten te gaan wandelen. Bij de parking liggen er weer behoorlijke pakken met sneeuw en ook voor het pad wordt er gewaarschuwd dat het pad in de winter niet wordt onderhouden en dat je goede schoenen moet dragen. En al snel blijkt waarom. We lopen op een goed en geasfalteerd(!) wandelpad. Echter, er ligt nog regelmatig sneeuw op. En ja hoor, bij de eerste hoop sneeuw (bergafwaarts) slieren we naar beneden. Gelukkig zonder vallen, want er is een leuning langs het hele pad. Het levert af en toe wel moeilijke momenten op. Dat je zelf zou vallen is nog niet zo erg, maar ja Tessa is ook mee en wordt daarom gedragen. Gelukkig komen we na een half uur lopen bij de Lower Falls aan. Deze is mooi om te zien, er is ook nog een soort grot gemaakt zodat je er dichter bij kunt komen.

Eigenlijk zouden we ook nog naar de Upper Falls willen lopen, deze is nog hoger. Alleen is dit nog een half uur lopen en met Tessa en het vooral het slechte pad, besluiten we maar terug te lopen. Het is wederom goed uitkijken en we slieren allebei net niet onderuit op een bepaald stuk. Gelukkig hebben wij goede schoenen aan, dat loopt toch veel makkelijker over de sneeuw, die op veel plaatsen al ijs is geworden. We staan dan ook raar te kijken als we een buslading met Amerikanen op teenslippers tegenkomen. Good Luck!

Een uur nadat we vertrokken zijn, zijn we weer op de parking. We kopen er nog koffie en drinken deze in de camper op. Toch makkelijk zo een huis bij je.

Johnston Canyon

We rijden we verder. Onderweg stoppen we nog regelmatig om van het uitzicht te genieten. Onder andere bij Castle Mountain. Er zijn onderweg ook nog een aantal wandelpaden, maar door het vorige besluiten we deze maar niet te nemen.

We rijden door naar Lake Louise. In het plaatsje (gehucht, het is letterlijk niets) eten we een boterham in de camper.

We rijden door naar het meer Lake Louise. Hier aangekomen blijkt er nog meer sneeuw te liggen, maar de wegen zijn schoon dus dat is geen probleem. Lake Louise zelf is nog helemaal bevroren met een laag sneeuw erop. Van de mooie kleur die deze moet hebben zien we dus niets. Maar dat maakt ons niets uit, op deze manier heeft het ook wel wat. Het uitzicht is prachtig. We blijven hier even om van het uitzicht met de omliggende bergen te genieten en lopen door het imposante Chateau Lake Louise terug. Bij de receptie aangekomen valt goed op dat dit hotel duidelijk niet binnen ons budget valt. Jammer, maar helaas, dan maar terug naar onze camper, haha.

Eigenlijk willen we nog naar Lake Morraine, dit schijnt nog mooier te zijn dan Lake Louise. Maar helaas, deze weg is dus nog wel gesloten vanwege winterse omstandigheden. Dat is erg jammer, maar niets aan te doen.

Dan maar weer verder richting Yoho National Park. Onderweg komen we langs de Lower Spiral Tunnel. Een grote spiraal die grotendeels in de berg ligt. Deze is gemaakt zodat treinen de berg op kunnen klimmen. Als je geluk hebt kun je boven de trein eruit zien komen, terwijl beneden de laatste toestellen er nog in moeten. Bij ons rijdt er geen trein, we wachten er ook niet op maar rijden verder richting de Takakkaw Falls. Teleurstellend is het dan ook als we zien dat ook deze weg nog is gesloten vanwege winterse omstandigheden. Aan het begin van de weg ligt nog wel een camping, maar deze ligt dus ook pal aan de 1. We rijden door naar Field om daar in het Information Centre maar eens wat navraag te gaan doen.

Het blijkt dus dat alleen de Monarch Camping open is, maar deze heeft geen faciliteiten en water kan er niet worden opgevuld, omdat de leidingen nog allemaal bevroren zijn. Tevens is er aan het beging van de Colombia Icefield nog een camping open, maar deze heeft ook geen faciliteiten. Omdat ze vannacht -1 afgeven willen we op zijn minst stroom hebben.

De verwarming kan maar hoogstens 2 uur draaien op de accu. Dus zit er niets anders op dan terug naar Lake Louise te rijden en daar op de camping te gaan staan.

Onderweg terug zien we nog een Elk grazen, maar omdat ze aan de weg bezig zijn kunnen we niet stoppen.

In Lake Louise doen we nog een paar boodschapjes in de mini-supermarkt.

Op de camping is geen parkwachter en je moet je geld in een envelop doen met daarop de kentekenplaat ed. opgeschreven. Er zijn alleen plaatsen met enkel elektriciteit, de rest van de camping is nog dicht. Het maakt ons niet uit, elektriciteit is het belangrijkste. Je mag zelf een plekje zoeken in het gedeelte dat open is. Er komen aardig veel mensen aangereden om een plaatsje te zoeken.

We koken en doen de afwas. Het begint al goed af te koelen buiten, dus gaat de verwarming al snel aan. We gaan maar vroeg slapen, we zijn telkens zo vroeg wakker.

Route

Accommodatie: Lake Louise Campground

Ligging: Vlak bij het dorp Lake Louise

Plaats: Lake Louise

Soort camping: Een grote camping, al hadden wij er geen last van. De trein loopt er alleen wel vlak langs waardoor je uit je bed wordt getrild en getoeterd.

Het weer

Het is redelijk zonnig, wel een stuk koeler. Het zou 's middags rond de 14 graden zijn.