Maandag 21 mei

Vandaag is het Victoria Day, een soort Koninginnedag. We verwachten dat alles gewoon open is en willen Vancouver gaan verkennen. We besluiten wederom om met een taxi naar de stad te gaan, geen zin om het bussysteem te ontdekken.

We hebben bij aankomst op de camping een aantal folders gekregen van rondritten door de stad. Eèn hiervan kan ons bij de camping oppikken, maar daar mogen we maar op drie plaatsen eruit. Dat vinden we niets, we kiezen voor een andere maatschappij, deze heeft een hop-on hop-off systeem. De kaartjes zijn twee dagen geldig.

We laten ons afzetten bij Canada Place. Dit is een groot gebouw aan de haven met bovenop allemaal zeilen. Zo lijkt het net een schip. Het is een overblijfsel van de Expo uit 1986.

We kopen de kaartjes voor de tour en we gaan de bus in. Het is een trolleybus. Tessa vindt het fantastisch.

Totempalen in Stanley Park

Bij de totempalen gaan we eruit. Stanley Park is niet echt een stadspark, het is meer dan 400 ha groot, met stranden, formele tuinen en een half wild bos. Het is een schiereiland, eromheen ligt dus alleen maar water.

Bij de totempalen zit een giftshop, hier kopen we nog leuke souvenirs en met koffie en gaan weer met de volgende bus verder. Die brengt ons door de rest van Stanley Park. Aan de westkust heeft afgelopen december een storm geraasd. Er zijn veel bomen omgevallen en afgeknapt. Het is een triest zicht. Ze zijn nog steeds bezig met het opruimen hiervan. Veel fiets- en wandelpaden zijn nog gesloten. Langzaam aan rijden we Stanley Park weer uit.

De volgende halte waar wij eruit willen is aan de de overkant van Granville Island. Hier moeten we met een klein bootje naar de overkant. Op Granville Island zijn er verschillende overdekte markten. Met eten, een kindermarkt, kunst, en nog wat meer. We gaan de eerste hal in, die met eten. Bakkers, slagers en kant en klaar eten. We lopen een rondje en kopen een paar belegde broodjes die we buiten aan het water opeten. Het is bewolkt buiten, maar als het goed is zou het droog blijven vandaag. We hebben gezelschap van een meeuw die vast wacht tot we wat laten vallen.

Granville Island, Vancouver, Canada

We lopen van het eiland af, het is meer een schiereiland, en gaan op een andere halte weer op de bus wachten. Een dubbeldekker deze keer. We blijven beneden, vanwege de kinderwagen, maar Tessa vindt het beneden ook wel leuk en kiest haar eigen bank uit. We blijven nu een poosje zitten voor we eruit stappen, Tessa ligt al te slapen.

Onze volgende halte is Chinatown. Deze dateert van 1858 en is de derde grootste van heel Noord-Amerika.

We bezoeken eerst de Dr. Sun-Yat Sen Garden, de eerste Chinese tuin buiten China. Tessa slaapt lekker verder. We lopen ondertussen lekker in het zonnetje van de tuin te genieten. Daarna lopen we Chinatown verder in. Er zijn verschillende soorten winkeltjes, de meeste met eten. Er liggen allerlei dingen buiten, gedroogde garnalen, visjes en zelfs gedroogde hagedissen op een stokje. Iemand proberen??

We wilden eigenlijk in Chinatown lunchen, maar door de route van de bus kwam het zo uit dat we eerst op Granville Island hebben geluncht. Blij toe, want er als ik een dode rat op de stoep zie liggen heb ik al gegeten en gedronken.

Chinatown, Vancouver, Canada

De volgende bestemming is Gastown, het oudste gedeelte van Vancouver. En alhoewel het maar een lange straat van elkaar verwijderd is nemen we toch weer de bus. De straat tussen deze twee wijken staat niet zo goed bekend. En dat blijkt als we erdoor rijden, overal zwervers, een vrouwenopvang centrum en nog meer, niet een straat waar je doorheen wilt lopen.

Gastown is toeristisch (wat zijn wij?), maar wel leuk om eens door te lopen. Winkeltjes, restaurantjes en de stoomklok, ieder kwartier gaat er een fluit en komt er stoom uit de klok.

Gastown, Vancouver, Steamklok, Canada

We kopen er nog wat ansichtkaarten, een beetje laat, maar goed beter laat dan nooit!

We stappen weer in de bus en gaan er in het centrum uit. We lopen naar Robson Street, dè straat van Vancouver. Met dure winkels, warenhuizen en nog meer. Het zonnetje schijnt nog steeds en het is hier lekker druk.

We winkelen niet echt, daar hebben we geen zin in, maar lopen de straat af. Aan het einde van de stad willen we een taxi pakken naar de camping. De taxichauffeur is aan het mopperen, het is erg druk de stad uit op dit uur. Bij Lions Gate Bridge blijkt dat het verkeer vastzit. De meter wordt uitgezet en de taxi draait om, hij "gooit" ons bij een bushalte eruit. Pak de bus maar, ik stop over een uur en zo ben ik niet op tijd terug. Een beetje verontwaardigd stappen wij uit en lopen maar terug richting Robson Street. We vinden een Japans restaurant en besluiten hier te gaan eten. Lekker sushi en nog meer lekkers. Zelfs Tessa vindt het lekker.

Na het eten houden we weer een taxi aan en laten we ons afzetten bij de camping. De file is ondertussen allang weg. Frank gaat nog even met Tessa de speeltuin in. Ik haal de was ondertussen af.

In de camper kijkt Tessa nog even naar de Fabeltjeskrant en dan mag ze naar bed. Morgen willen we vroeg op, kilometers maken.

Route

Accommodatie: Capilano RV Park

Ligging: Onder de Lions Gate Bridge

Plaats: West Vancouver

Soort camping: Een asfalt rondweg, met rechte plaatsen. Daar we de camper staat zijn het kiezels. Achter de camper heb je een strook gras met picknick tafel. We hebben alleen water en elektriciteit gepakt. Het scheelt hier $10 of je er een rioolput bijneemt. De camping is naast een drukke weg gelegen, maar de Capilano River achter ons maakt meer lawaai dan de weg.

Het weer

's Ochtends is het bewolkt, maar 's middags breekt de zon door en is het lekker buiten. Het zal ongeveer 17 of 18 graden zijn.