Maandag 7 mei

We zijn rond 5.30 wakker. Het wordt iedere dag ietsje later. De trams buiten denderen alweer voorbij.

Langzaam komen we uit bed en om half acht zitten we aan het ontbijt. Het is superdruk, er komt een bus Japanners en een bus Duitsers op dezelfde tijd ontbijten. Wij hebben er geen last van.

Na het ontbijt bellen we met Cruise Canada, vanaf 13.00 uur mogen we om de camper komen.

Wij pakken de koffers in en pakken de tram naar de Calgary Tower. We staan er stipt om 9 uur om even later van het prachtige uitzicht te genieten. Het land rond Calgary is vrij vlak, echte prairie. Het is prachtig weer en we kunnen de Rocky Mountains goed zien liggen.

We lopen over 7th Avenue terug, een voetgangerszone met allerlei restaurantjes en terrasjes. Het ziet er hier erg gezellig en Europees uit. Als deze stopt duiken we Eaton Centre weer in. We halen koffie en gaan de overdekte tuin in op de derde verdieping!

Met vijvers, planten en een speeltuintje. Hier blijven we lekker even zitten, wij met onze koffie en Tessa in de speeltuin. Er zitten nog meer kinderen in het speeltuintje. Niet met hun ouders, maar met hun nanny’s. Een aparte gewaarwording, allemaal Aziatische dames.

Calgary tower

Op het gemakje lopen we weer naar het hotel, waar Tessa Sesamstraat zit te kijken op de tv. Tegen kwart voor twaalf gaan we uitchecken en vragen we om een taxi die ons naar het verhuurbedrijf van Cruise Canada kan brengen.

We komen daar wel ruim voor de afgesproken tijd aan, maar dat is geen probleem. Eerst de administratieve kant doorlopen, dan een verplichte dvd van een 25 minuten bekijken en daarna mogen we de camper bekijken en inspecteren. Eigenlijk verloopt alles heel vlot. De man achter de balie vindt van niet en als we om twee campingstoelen vragen krijgen we die voor niks, omdat we zo geduldig waren? Het zal wel, we hebben niets gemerkt, maar dat is misschien het vakantiegevoel.

We vragen nog even om een plattegrond voor een supermarkt en een Wall Mart in de omgeving.

We gaan op weg naar een supermarkt om boodschappen in te slaan. We schaffen gelijk een bonuskaart aan, dat scheelt behoorlijk aan de kassa. We hebben een grote koelkast en diepvries in de camper, dus we kunnen aardig wat inslaan.

We zoeken nog een Wall mart op, we kopen hier een autostoeltje voor Tessa en een koekenpan, want die is er niet in de camper. Het is dan uiteindelijk half vier als we naar Banff rijden.

Als we het gebied rond Calgary uitrijden zien we veel veebedrijven. Als wild zien we veel roofvogels vliegen. Er staat hier erg veel wind en Frank moet dan ook goed tegensturen. We passen onze snelheid maar aan. Het is toch vakantie.

We komen steeds dichter bij de Rockies. Tessa ligt al lang te slapen in haar stoeltje.

Onderweg zien we nog een aantal deer (herten). We komen in de buurt van Banff, dit is een Nationaal Park waarvoor we een pas moeten kopen. We kopen een jaarpas, daarmee mogen we in alle nationale parken gedurende een jaar. Dit halen we er deze vakantie toch wel uit.

En het mag toch niet waar zijn, na een paar kilometer zien we onze eerste zwarte beer!!! Helaas rijden we te hard, waardoor we geen foto hebben kunnen nemen, maar we hebben onze eerste gezien!

Bij Banff gaan we op zoek naar een camping. We komen uit bij Tunnel Mountain Road. Makkelijk, hier heb je drive-thru plaatsen, waardoor Frank voorlopig nog niet achteruit hoeft te rijden. Dat scheelt. Hij rijdt wel bijna de waterleiding eraf, maar goed.... Een kleinigheidje blijf je houden, zullen we maar zeggen...

Frank gaat alles aankoppelen (hebben we op de video toch geleerd) en daarna voor het eten zorgen, terwijl Tessa zich buiten met van alles en nog wat vermaakt. Ondertussen haalt Esmiranda alles uit de koffers en zoekt een plekje in de camper. Plek zat, dat valt niet tegen! Nou, nu kunnen we er drie weken tegen aan.

Na het eten maken we nog een kleine wandeling over de camping. Daarna mag Tessa slapen en wordt buiten de afwas gedaan.

Wij kruipen er ook weer vroeg in, morgen gaan we Banff bekijken.

Route

Accommodatie: Tunnel Mountain Campground

Ligging: Ongeveer 5 kilometer buiten Banff

Plaats: Banff

Soort camping: Het is nog vrij rustig deze tijd van het jaar. Er staan bij ons ongeveer 10 campers. De plaatsen zijn drive-thru, dat is wel makkelijk. Er is niets te doen verder op de camping, deze tijd van het jaar.

Het weer

Het is zonnig, ongeveer 19 graden. Onderweg naar Banff waait het heel erg hard.