Donderdag 10 mei

Brrrrr, wat is dat koud. Frank en ik worden iets na vijven wakker en zijn beiden verkleumd van de kou. Ze gaven voor vannacht -2 af en dat merken we. We zijn door en door koud. Gelukkig heeft Tessa er geen last van. Die wordt "pas" tegen zes uur wakker. Een record, althans op vakantie dan, want thuis is ze meestal pas rond half negen wakker. We zetten vlug de verwarming aan, maar deze krijgt het ook niet vlug warm. Dan nog maar even onder de dekens blijven liggen. We ontbijten en iets na achten rijden we de camping dan ook al af.

We vervolgen onze weg door de Rockies en zullen vandaag over de Colombia Icefields Parkway richting Jasper rijden. We rijden langs de camping die hier open was, maar zonder faciliteiten. Zijn we blij dat we daar niet naar toe zijn gereden, er ligt hier nog meer sneeuw dan in Lake Louise. De eerste stop die we maken is bij Crowfoot Glacier, de eerste gletsjer op de route.

Het is lekker rustig op de weg, we rijden weer maar 70 km/u en worden af en toe ingehaald. Er ligt hier steeds meer sneeuw en alle meertjes en meren die we tegenkomen zijn bedekt onder een laag van ijs en sneeuw. De weg is er een van ooh en ah's.

We stoppen bij de Saskatchewan Crossing voor koffie met een heerlijk stuk cake. Hier is verder niet zo veel te doen. Een wegrestaurant, een benzinepomp, een winkeltje wat nu nog niet open is, een souvenierwinkel en een hotel We vervolgen onze weg weer. De route is nog steeds prachtig, overal sneeuw en alle bergtoppen liggen bedekt onder een pak sneeuw van enkele meters dik.

We stoppen bij het Colombia Icefields Interpretive Centre. Vanuit hier kun je met een snowcoach de Athabasca Glacier op. We hebben van te voren al besloten dat we dit niet gaan doen. Het kost $36,= pp en dan sta je op een stuk net voor de gletsjer tussen een paar bussen toeristen. We hebben in Noorwegen echt op een gletsjer gewandeld, we hebben het gevoel dat dit daar niet aan kan tippen.

Wel lopen we door de expositie over de gletsjers. Deze is wel erg mooi en geeft een mooi overzicht over de geschiedenis van de gletsjer. Noodgedwongen lunchen we hier. Tussen de bussen Engelsen en Japanners. Ons brood was op en bij het verlaten van Lake Louise was de supermarkt nog niet open. Verder zit er helemaal niets onderweg, dus we hebben geen keuze.

Na de lunch rijden we vlug weer verder. Ondertussen zien we een aantal bussen de gletsjer oprijden, allemaal tegelijk.

We stoppen bij de Sunwapta Falls. Een waterval die zich door de jaren heen in een kleine opening heeft gewurmd en zo naar beneden valt. We wandelen er rond en erover, weer over mooi aangelegde paden.

Een aantal kilometers verder stoppen we bij de Athabasca Falls, hier stort de Athabasca River naar beneden in een korte kloof. Ook hier kun je de kloof van alle kanten bekijken.

Op het laatste stuk naar Jasper komen we dikhoornschapen langs de kant van de weg tegen. Deze leven hier in het wild en hebben, zoals de naam al zegt, prachtige hoorns.

Uitzicht onderweg

Bij Jasper aangekomen besluiten we eerst naar het stadje zelf gaan. Het is hier kleiner dan in Banff en iets minder mooi opgezet. Maar wel leuk om door te wandelen. In het zonnetje is het lekker, als deze af en toe achter de wolken verdwijnt is het koud.

Bij het Information Centre komen we er achter dat er maar 1 camping open is, Whistler Campground. Makkelijk, hoeven we niet te kiezen. We wandelen verder door Jasper en doen nog een paar boodschappen in de supermarkt. Ook lopen we nog even in de Christmas shop. Tessa snapt er niets van, er staan hier allemaal kerstbomen. We kopen niets, veel te duur, maar kijken is altijd leuk.

De camping ligt net een kilometer of twee buiten Jasper. We willen vanavond uit eten, maar besluiten nog wel even naar de camping te rijden. Na het inschrijven zoeken we ons plaatsje op. Het is wederom een grote camping. We worden bij het inchecken gewaarschuwd voor beren. In deze tijd van het jaar zoeken ze de dalen op omdat er verder nog niet veel aan voedsel te vinden is. Begrijpelijk, er ligt iets hoger nog volop sneeuw. Op de camping hangen ook allemaal bordjes dat je moet uitkijken voor beren en we krijgen nog een folder mee waarin staat dat je geen eten en dergelijke buiten mag bewaren. We zien niets, enkel heel veel eekhoorntjes.

Na even lekker buitenspelen rijden we terug naar Jasper. Dat is wel een nadeel van een camper. De campings liggen redelijk ver van een centrum en je moet altijd met dat grote ding even rijden. Het is begrijpelijk dat de Canadezen op vakantie hun auto achter hun camper (lees; bus) meeslepen.

We gaan eten bij een chinees. Achter de parking staat een kudde Elks te grazen. De chinees is niets bijzonder, het zaakje is oud en ruikt wat muffig maar het eten is er goed. Na het eten rijden we weer terug naar de camping en ook hier lopen een paar Elks.

Frank sluit de heleboel weer aan. We genieten nog even van alle squirrels over de camping. Ze geven weer vorst af voor vannacht, we zijn benieuwd.

Route

Accommodatie: Whistler Campground

Ligging: Vlak bij het dorp Jasper

Plaats: Jasper

Soort camping: Een grote camping. Er zijn verschillende cirkels gemaakt waar je met ongeveer een camper of 10 staat. Hierdoor heb je geen last van elkaar. Het is ook nog niet zo druk, alhoewel het wel al weer drukker is dan op de vorige twee campings.

Het weer

Het is redelijk zonnig, koud. Op de Colombia Icefields is het ongeveer een graad of 8. Daarbuiten is het iets warmer, rond de 15 graden.