Dinsdag 26 mei

We zijn deze morgen vroeg wakker, om half zes komt er aan de overkant van de rivier een trein voorbij. Op zich niet erg, maar hier rijdt er geen trein zonder veelvuldig gebruik van zijn toeter te maken.

We staan maar op het gemakje op en na het ontbijt en aankleden gaan Tessa en ik nog even naar het strandje beneden. Het is nog fris nu aan het water, maar Tessa vermaakt zich nog even.

Om half negen rijden we de camping af. Van ons worden ook Niek en zijn ouders wakker. Jammer, nu konden ze niet meer samen spelen. Er wordt nog even afscheid genomen en Tessa en Niek gaan nog even samen op de foto. Dan is het toch echt vertrekken. We zullen ze nu ook, helaas, niet meer tegenkomen aangezien wij vandaag de oversteek naar Vancouver Island willen maken en hun vrijdag weer naar huis vliegen.

Na dit uitgebreide afscheid rijden wij het weggetje naar boven weer op. We steken de Fraser River over naar Lilooet. Hier rijden we even door, maar zo vroeg is er nog niet veel te beleven. Ik pin nog even wat dollars en we rijden het plaatsje alweer uit. Dan maar even stoppen bij Tim Hortons, de Canadese Starbucks, om koffie. Achter ons volgt een lange rij met mensen die aan het werk zijn of gaan, alsmede in de drive thru.

We rijden het plaatsje weer terug door en slaan af naar de Duffey Lake Road naar Whistler. Deze weg is lang, maakt een paar goede klimmen en dus ook weer af en toe flink naar beneden tot 14%.  De weg is een mooie weg, door een smal dal met bos, bos en bos. Onderweg zijn  ze aan verschillende bruggen bezig, om deze van èèn baan naar twee banen om te bouwen. Dan hoef je niet meer op elkaar te wachten. Verder ligt de weg er erg slecht bij. Het is wel duidelijk dat al het geld in de weg van Vancouver naar Whistler wordt gestoken, in verband met de Olympische Spelen van 2010.

Onderweg zien we nog een beer, maar door het gerammel van de camper schiet deze het bos in voor we een foto kunnen maken. De berenteller mag er weer eentje omhoog naar 8!

In Pemberton komen we ook weer in de bewoonde wereld. We stoppen even bij de supermarkt voor een paar kleine boodschappen. Het regent buiten weer, dus we besluiten om maar ter plekke in de camper te lunchen.

Ik schiet nog even bij de Japanner binnen om sushi te halen, mjammie.

We vervolgen onze weg tot aan Whistler. Hier parkeren we de campers en lopen het centrum in. Er ligt hier een mooi aangelegd voetgangersgebied. En waar het geld zit? Er worden zelfs kapotte straatstenen 1 voor 1 vervangen. Hoe gek kun je het verzinnen?

Het is wel droog, maar rond Blackcomb Mountain hangt nog een grote wolk. Jammer, we wilden met de kabelbaan naar boven, maar zo gaan we boven niet veel uitzicht hebben. We blijven hier nog even hangen om de vele fietsers te bekijken. Die gaan met de kabelbaan met fiets naar boven en komen met de fiets naar beneden. Onder de modder wel te verstaan. Mooi gezicht. Er zijn trouwens ook nog een paar ski pistes open.

We drinken nog koffie en Tessa scoort nog een paar Crocs. Hierna lopen we weer terug naar de camper. De lucht begint nu wel op te klaren.

We verlaten Whistler en verbazen ons erover dat ze nog steeds aan de weg bezig zijn. Dit was in 2007 ook al en het lijkt alsof ze niet veel zijn opgeschoten. Ze zijn de weg van 2- naar 3- en vierbaans aan het verbreden, ook ivm de komende winterspelen.

We schieten hierdoor ook niet echt op. Bij Shannon Falls maken we nog een korte stop. Pa zit er duidelijk doorheen. We lopen nog naar de waterval en besluiten om wel de oversteek te maken naar Vancouver Island.

We rijden dan ook door om de boot van 7 uur te halen. Duimen maar, twee jaar geleden hebben we een poos moeten wachten omdat er niet meer op pasten.

Bij de boot aangekomen kunnen we nog mee, gelukkig maar! Wel even $138 betalen voor een enkele reis......  We moeten niet lang wachten voordat we al op de boot kunnen, dat is een meevaller. Voor ons staat trouwens een pick-up met aanhangwagen met daarin 9 bizons! Op de boot nemen we even een kijkje bij de bizons, nu staan we er wel erg dichtbij!

We eten eerst een hapje boven en zoeken daarna het speelgedeelte op. Tessa en Thijmen vermaken zich prima op de glijbaan. Thijmen klimt op het trapje en gaan dan achteruit van de glijbaan. En nog eens, en nog eens...

Ik neem ondertussen boven op het dek een kijkje. We varen weer mooi door de Strait of Georgia en zien heel goed Vancouver liggen vanaf hier.

Ik loop al met Thijmen terug naar de camper en zorg dat hij helemaal klaar is voor de nacht. Een kwartiertje later komt Frank met Tessa en doet hij hetzelfde met haar.

Een klein anderhalf uur later zijn we al bij Nanaimo, Vancouver Island. Met een folder van een camping rijden we er rechtstreeks naar toe.

Een kleine camping, met vooral vaste gasten. Maar het is al bijna negen uur en we hebben geen zin om nu nog een andere camping op te zoeken. Ze hebben internet, maar voor $5. Ja daaaag, daar is het nu sowieso te laat voor.

We zoeken onze plaats op en Frank koppelt alles weer aan. Ik leg Tessa en Thijmen op bed. Zij gaan gelijk slapen.

Wij kijken nog even een stukje van een DVD, maar gaan dan toch ook ons bed in.