Dinsdag 8 mei

We zijn deze ochtend weer vroeg wakker. Ongeveer half zes. We kruipen met z'n drieën nog even in bed. Ontbijten doen we lekker in de camper. Buiten is het nog te fris. Op de camping zien we een aantal ground squirrels (grond eekhoorns) lopen.

Na het ontbijt rijden we naar Banff, maar eerst boeken we nog een nacht op de camping. We rijden een rondje door de stad, want op de meeste parkeerplaatsen mogen geen RV's staan. Er is een grote parking buiten de stad met een shuttle bus, maar deze rijdt nu nog niet. We zetten de RV (zo noemen ze hier een camper) in een straat vlak aan het begin van de winkelstraat en vlak bij de Safeway, makkelijk voor straks de boodschappen.

Banff is heel erg mooi opgezet. Een lange straat met mooie gebouwen, met uitzicht op Stoney Squaw Mountain.

De gebouwen zijn erg mooi en allemaal anders, maar het zijn op een enkele uitzondering na allemaal toeristenwinkels met voornamelijk souveniers. We geven er niets om, het is 20 graden dus lekker wandelen. We zoeken een Starbucks op voor een kop koffie. We hebben niets om koffie te zetten en oploskoffie lusten we niet. Geeft niets, vanuit hier kunnen we gelijk de website uploaden.

Na de koffie lopen we verder. We scoren voor Tessa nog een paar "crocs", deze zijn veel goedkoper dan in Nederland. Ze hebben hier een Disney versie, Tessa is helemaal in haar nopjes.

We lopen verder door de winkelstraat, op het einde is het Banff Park Museum. Helaas is deze nog gesloten, maar de totempalen buiten staan wel op de foto. Over de Bow River lopen we verder en komen we uit bij het Buffolo Nations Museum. Een museum over de indianen die uit deze buurt komen. In Canada is Indiaan een scheldwoord en worden zij First Nations genoemd. Het museum vertelt wat over de historie. Voornamelijk met voorwerpen uit die tijd, maar er staan ook een aantal gebeurtenissen en handeling uitgebeeld met poppen en opgezette dieren. Vooral de twee kleine beertjes spreken Tessa erg aan. Eenmaal buiten lopen we langs de andere kant van de winkelstraat weer terug. We duiken nog even het Information Centre in, daar draaien ze een film over de geschiedenis van Banff. Het grappige is dat het grootste deel ook echt op film of foto staat, zo oud is hier de geschiedenis.

Tessa en Esmiranda onder de totempaal, Banff, Canada
Banff Avenue, Banff, Canada

We gaan wat eten in de foodcourt en slaan nog een paar boodschapjes in. Hierna rijden we door naar het Cave en Basin National Historic Site. We worden er verwelkomd met de woorden dat het een hele oude site is, wel uit 1885!! Vanuit hier is het Canada National Park systeem ontstaan.

Hier zijn warmwaterbronnen, van regenwater aan de andere kant van de berg dat hier warm borrelend naar boven komt nadat het eerst diep in de aarde is verwarmd. Het stinkt hier dan ook goed naar zwavel. In het nagebouwde badhuis spelen ze een erg mooie film over de hele ontstaansgeschiedenis. Helaas is de verwarming kapot en staat deze volle bak te kachelen, we besluiten halverwege maar naar buiten te gaan.

We willen nog naar de Banff Gondola. Dit is een kabelbaan waarmee de Sulpher Mountain opgaan (2285 m). We vinden het belachelijk duur, $ 24,95 pp, maar gaan toch maar. We hebben de andere lens op het fototoestel gedaan en nu weigert de camera. Help, we zitten natuurlijk al in de kabelbaan. Boven aangekomen ligt er nog meer dan een meter sneeuw. Het pad is vrijgemaakt, maar de ruimte erom heen niet. Natuurlijk vindt Tessa het prachtig en wilt erop. Na een stap toch maar niet meer. Mama zal we even voordoen hoe het (niet) moet, want ze valt in de sneeuw. Ach, dat valt wel zacht. Het uitzicht is mooi, en uiteindelijk krijgen we de camera terug aan de praat waardoor we gelukkig nog wat foto's kunnen maken van al dat pracht en praal. We besluiten nog even koffie te gaan drinken, met een prachtig uitzicht.

Eenmaal beneden gaan we terug naar de camping, met een stop om het immense Banff Springs Hotel te bekijken. Op de camping eten we een boterham en gaan we ons opmaken voor de nacht. Ze geven voor vannacht 2 graden af, het zal dus koud worden.

Route

Van: Banff

Naar: Banff

Aantal kilometers

Gereden kilometers: 40

Verblijf

Accommodatie: Tunnel Mountain Campground

Plaats: Banff

Soort camping: Je hoort regelmatig een trein passeren. Nou ja, de trein hoor je niet, maar zijn getoeter wel. Schijnbaar is het nodig om luidkeels toeterend te rijden. (Wild op het spoor?)

Het weer

Het is zonnig en stralend, ongeveer 19 graden. Tegen het einde van de middag begint de bewolking toe te nemen en op de camping begint het te regenen. We hebben er geen last van, we zitten lekker binnen.